تحلیل محتوای آموزشی گهر منظوم شیخ هادیعلی بجنوری و بررسی جایگاه آن در کتابهای درسی صرف عربی در شبه قاره |
کد مقاله : 1218-4ARCONF (R1) |
نویسندگان |
ابوالفضل مرادی (رَستا). * استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
متون درسی آموزش زبان عربی از دیرباز در اقصا نقاط جهان اسلام بخش مهمی از آثار علمی را تشکیل می دهند در این بین متون درسی تألیف شده در شبه قاره هند به عنوان یک جامعۀ هدف آموزشی بسیار گسترده، وسیع، متنوع و متراکم جایگاه ویژه ای در کتاب های درسی در زمینه آموزش زبان عربی دارد. این تحقیق بر آن است که برای نخستین بار مثنوی گهر منظوم را که سرودۀ شیخ هادیعلی بجنوری لکهنؤی در سال 1261 ق می باشد به عنوان یک متن درسی تحلیل و بررسی قرار دهد روش تحقیق در این مقاله روش تحلیلی – توصیفی در متون کهن بوده و در نتیجۀ این پژوهش آشکار گردید که سرایندۀ این مثنوی با تخصص و آگاهی کامل که به زبان عربی و فارسی داشته است ضرورت ونیاز فراگیران زبان عربی را دریافته و به منظور تسهیل و ماندگار سازی یادگیری معانی اختصاصی ابواب ثلاثی مجرد و مزید و رباعی مجرد و مزید با به نظم درآوردن محتوای آموزشی، یک کتاب درسی آفریده است که به خاطر کارآمدی و تأثیر شایستۀ آن مخاطبان بسیاری را به خود جلب نموده است آنچنان که گستردگی و تنوع و پراکندگی چاپ آن در اقصا نقاط شبه قاره هند و ایران و دیگر بلاد اسلامی نشان دهندۀ موفقیت سراینده در خلق یک کتاب درسی، متناسب با روش های متداول یادگیری در آن دوره فراهم سازد. |
کلیدواژه ها |
کتاب درسی، آموزش عربی، ادبیات فارسی، گهر منظوم، شیخ هادیعلی بجنوری |
وضعیت: پذیرفته شده |