تحلیل محتوای آموزشی گهر منظوم شیخ هادیعلی بجنوری و بررسی جایگاه آن در کتابهای درسی صرف ‏عربی در شبه قاره
کد مقاله : 1218-4ARCONF (R1)
نویسندگان
ابوالفضل مرادی (رَستا). *
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
متون درسی آموزش زبان عربی از دیرباز در اقصا نقاط جهان اسلام بخش مهمی از آثار علمی را تشکیل می دهند ‏در این بین متون درسی تألیف شده در شبه قاره هند به عنوان یک جامعۀ هدف آموزشی بسیار گسترده، وسیع، ‏متنوع و متراکم جایگاه ویژه ای در کتاب های درسی در زمینه آموزش زبان عربی دارد. این تحقیق بر آن است که ‏برای نخستین بار مثنوی گهر منظوم را که سرودۀ شیخ هادیعلی بجنوری لکهنؤی در سال 1261 ق می باشد به ‏عنوان یک متن درسی تحلیل و بررسی قرار دهد روش تحقیق در این مقاله روش تحلیلی – توصیفی در متون کهن ‏بوده و در نتیجۀ این پژوهش آشکار گردید که سرایندۀ این مثنوی با تخصص و آگاهی کامل که به زبان عربی و ‏فارسی داشته است ضرورت ونیاز فراگیران زبان عربی را دریافته و به منظور تسهیل و ماندگار سازی یادگیری ‏معانی اختصاصی ابواب ثلاثی مجرد و مزید و رباعی مجرد و مزید با به نظم درآوردن محتوای آموزشی، یک ‏کتاب درسی آفریده است که به خاطر کارآمدی و تأثیر شایستۀ آن مخاطبان بسیاری را به خود جلب نموده است ‏آنچنان که گستردگی و تنوع و پراکندگی چاپ آن در اقصا نقاط شبه قاره هند و ایران و دیگر بلاد اسلامی نشان ‏دهندۀ موفقیت سراینده در خلق یک کتاب درسی، متناسب با روش های متداول یادگیری در آن دوره فراهم سازد.‏
کلیدواژه ها
کتاب درسی، آموزش عربی، ادبیات فارسی، گهر منظوم، شیخ هادیعلی بجنوری
وضعیت: پذیرفته شده