الگوی پیشنهادی آموزش زبان عربی در مدارس ایران بر پایهی هوش مصنوعی |
کد مقاله : 1221-4ARCONF (R1) |
نویسندگان |
یاسر فروغی1، محمودرضا توکلی محمدی *2 1دانش آموخته دکتری جامعهشناسی- سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه خوارزمی 2محمودرضا توکلی محمدی استادیار گروه آموزش زبان وادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران، mr.tavakoli@cfu.ac.ir |
چکیده مقاله |
آموزش زبان عربی در بسیاری از مدارس ایران با چالشهایی مانند روشهای سنتی، محدودیتهای فناوری و توجه اندک به نیازهای فردی دانشآموزان روبرو است. در این شرایط، هوش مصنوعی با قابلیتهای شخصیسازی و تعامل، میتواند گام بزرگی در کاهش این مشکلات بردارد. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی توصیفی و شیوهی کتابخانهای در گردآوری دادهها به دنبال ارائه الگویی جامع برای آموزش زبان عربی با استفاده از هوش مصنوعی است. این الگو چهار بخش اصلی دارد که بهطور خاص روی آنها تمرکز کرده است: 1. ادغام فناوری به معنای استفاده از پلتفرمهای یادگیری زبان مبتنی بر هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و مجازی، آموزش موبایلی و بازی برای جذابتر کردن فرآیند یادگیری است. 2. چارچوب آموزشی که با ترکیب رویکردهای مختلف مثل یادگیری ترکیبی، آموزش ارتباطی تقویتشده با هوش مصنوعی، آموزش مبتنی بر وظیفه،و همچنین آموزش شخصیسازیشده و متناسب با فرهنگ ایرانی به دنبال بهبود فرایند یادگیری متناسب با حال و شرایط دانشآموزان است. 3. استراتژی پیادهسازی که برگزاری دورههای آموزش و توسعه حرفهای برای معلمان، توسعه زیرساختها، اجرای تدریجی و آزمایشی، نظارت و ارزیابی مستمر، همکاری با ذینفعان و حفظ حریم خصوصی دادهها را پیشنهاد میدهد و 4. نتایج یادگیری که هدف نهایی الگو را ارتقای مهارتهای زبانی، پیشرفت شخصیسازیشده در یادگیری، شایستگیهای فرهنگی، توسعه مهارتهای قرن 21 و ایجاد نگرشهای یادگیری مادامالعمر تعیین میکند. این الگو، با استفاده از هوش مصنوعی و توجه به نیازهای خاص دانشآموزان ایرانی، میتواند زمینهساز تحولی اساسی در آموزش زبان عربی در مدارس ایران باشد. |
کلیدواژه ها |
آموزش زبان عربی، هوش مصنوعی، الگوی آموزشی، ابزارهای آموزشی. |
وضعیت: پذیرفته شده |