تحلیل محتوای کتب عربی دوره دوم متوسطه رشته ادبیات و علوم انسانی از نظر میزان توجه به مؤلفه های ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی در سند تحول بنیادین |
کد مقاله : 1227-4ARCONF |
نویسندگان |
رضوان باغبانی * استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتب عربی دوره دوم متوسطه رشته ادبیات و علوم انسانی از نظر میزان توجه به مؤلفههای ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها کیفی از نوع تحلیل محتواست. جامعه تحلیلی شامل متن درس، قواعد و تمارین کتب عربی دوره دوم متوسطه رشته ادبیات و علوم انسانی در سال تحصیلی 1404-1403 و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (1390) بود که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهش نمونهگیری انجام نشد و تمام جامعه تحلیلی بررسی شد. روش گردآوری دادهها کتابخانهای و ابزار مورد استفاده، فیشبرداری و تهیه فهرست بود. نتایج تحقیق نشان داد که در کتاب عربی زبان قرآن (1) بیشترین میزان توجه به مؤلفه دینداری و اخلاق، و ارزشهای عام انسانی بوده است. در کتاب عربی زبان قرآن (2) ارزش های عام انسانی، و امر به معروف و نهی از منکر بیشترین مصادیق را به خود اختصاص دادهاند. در کتاب عربی زبان قرآن (3) دو مؤلفه ارزشهای عام انسانی، و دین-داری و اخلاق از بیشترین میزان فراوانی برخوردار هستند. همچنین در بین کتب عربی دوره دوم متوسطه رشته ادبیات و علوم انسانی، کتاب عربی زبان قرآن (2) بیشترین بسامد را در مصادیقِ مؤلفههای ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی به خود اختصاص داده است. |
کلیدواژه ها |
سند تحول، تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، کتب عربی زبان قرآن. |
وضعیت: پذیرفته شده |