تحلیل روایتهای دانشجومعلمان رشته آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان از فرایند انتخاب رشته؛ دلالتهایی برای ارتقای نظام جذب دانشجومعلمان این رشته
کد مقاله : 1228-4ARCONF (R1)
نویسندگان
نجمه سلطانی نژاد *
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-13665، تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تحلیل روایت‌های دانشجومعلمان آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان از فرایند انتخاب رشته و دلالت‌های آن برای ارتقاء نظام جذب دانشجومعلمان این رشته انجام گرفت. این پژوهش از نوع پژوهش‌های کیفی با طرح تحقیق روایت‌پژوهی است. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه روایتی و نمیه ساختاریافته بوده است. با 17 دانشجومعلم (8 دختر و 9 پسر) مصاحبه شد. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمونی روایت‌ها استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که عوامل مؤثر بر انتخاب رشته در دانشجومعلمان رشته آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان سه دسته هستند: عوامل مؤثر بر انتخاب دانشگاه فرهنگیان، انتخاب دبیری (در مقابل آموزگاری) و انتخاب رشته زبان عربی. دلالتها برای ارتقا نظام جذب دانشجومعلمان عربی شامل دو موضوع عمده است: تاکید بر علاقه و توانایی متقاضیان در زبان عربی علاوه بر تاکید بر علاقه و توانایی آنان در تدریس؛ و توجه به نگرش اقتصادی متقاضیان نسبت به شغل دبیری. این مقاله، نتیجه می‌گیرد که انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان پیچیده‌تر از سایر دانشگاه‌هاست که می‌طلبد متولیان جذب دانشجومعلم سیاست‌های هوشمندانه‌تری اتخاذ کنند.
کلیدواژه ها
انتخاب رشته تحصیلی، رشته آموزش زبان عربی، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده